Discomusikken kom til Norge ca. 69/70, og ungdommene fylte opp danselokalene 6 dager i uken. Det var store årskull av ungdommer på denne tiden, og diskotekene fikk nærmest status som massemedia. Disk-jockeyene ble de nye "artistene" og mange av dem var svært så "showete" når de avspilte ulike plater. De kunne spe på med dristige kommentarer, oppfordre til allsang o.l. Ofte danset de uhemmet bak platespillerne. Plateselskapene skjønte tidlig at disk-jockeyene var viktige for omsetningen, og passet godt på at de alltid fikk gratis tilsendt de siste nyhetene på platefronten.
Diskotekene tok "markedsandeler" fra popbandene, og disse opplevde en nedgang i antall spillejobber og spillesteder. I stedet ble det svensktoppmusikken som inntok danselokalene. Etter at Sven Ingvars fra Sverige slo igjennom med sin enkle, svingende, countryaktige svenske sangstil, var det flere norske band som fulgte opp i denne tradisjonen. Ole Ivars, Kjell Vidars og særlig Gluntan var de mest kjente. "La oss leve for hverandre" ble tilbudt beatbandet Firebeats, men de takket nei. De syntes det lignet litt for mye på frelsesarmeens musikk. Gluntan takket ja og solgte til gull! Musikken er av swingkarakter, og det var særlig mange av de tidligste "rockerne" som nå nok en gang kunne vise sine kunnskaper innen swing og jive. Også mange "nye" ungdommer oppdaget swingmusikken på disse svenske premissene. Svensktoppmusikken var og er et skandinavisk fenomen. Slett ikke rart at et av dagens mest kjente innen sjangeren heter "Vikingarna" og er fra Sverige. (Den norske varianten heter selvsagt Scandiavia). Danskene hadde da som nå, Kim Larsen. Bandet Gassolin var en av de største suksessene i norden, selv om de spilte popmusikk på dansk.
I Norge var det Oslo-gruppen New Jordal Swingers, Bergensgruppen Saft og trøndergruppen Prudence som var blant de mest populære. Fra sistnevnte gruppe kom Åge Aleksandersen som gikk solo i 1975. Også Jahn Teigen startet sin solokarriere på denne tiden. Medlemmer fra Beatnicks og Cannons startet gruppen Titanic. De fikk internasjonal suksess med singelen "Sultana" som solgte over 1 million eksemplarer. Spesielle var også Jonas Fjeld Rock'n Rolf band hvor også Herodes Falsk var med. Dizzie Tunes begynte som popband, men endte opp som revyensemble. Faktisk en av Norges største revysuksesser.
Et særnorsk fenomen var miljøet rundt Arve Sigvaldsen og plateselskapet Talent. Han startet en albumserie under vignetten "Treff". Konseptet var aktuelle hitlåter i norsk språkdrakt. Som faste artister benyttet han Gro Anita Schøn, Stein Ingebriktsen og Inger Lise Rypdal. Sigvaldsen hadde også stor suksess med andre albumserier som "Frem fra glemselen" og "Countryfest". Ellers så var det en del plateartister som startet egne plateselskaper, The Monn Keys (med bl.a. Arne Bendiksen og Egil Monn Iversen), og Kjell Karlsen. Etter studentopprøret i Paris '68, og den senere dramatiske EF-avstemningen i 72, ble den politiske venstresiden aktiv også på den musikal.
Den politiske rockemusikken ble svært populær, og studentgruppa Vømmøl var de første som i 1973 passerte 60.000 solgte eksemplarer av "Vømmøl'n". Temaet i sangene var arbeidsfolkets kår i Vømmøldalen. Den politiske venstresiden hadde et eget plateselskap som het MAI. Andre artister på MAI var Bazar, Tanabreddens ungdom og Moose Loose. (Bl.a med Jon Eberson og Brynjulf Blix).
Tramteateret var et teater-og rockeensemble som skrev syngespill, holdt konserter og lagde tv-serier. Pelle Parafins Bøljeband var en tv-serie som ble svært populær, og som har gått som reprise.
Underholdningdpop ble spilt av Kjell Karlsens orkester og Finn Eriksens orkester. Disse spilte i kjent "James Last"-stil med orkesteraktige arrangementer. Et merkelig fenomen var "Smurfe-hits" med Geir Børresen. I 1979 solget han over 250.00 eksemplarer, altså 30.000 flere enn selveste "Saturday night fever" året før.
Folkemusikken ble popualrisert gjennom gammeldansen, og Arnt Haugen, Freddy Kristoffersen og Toradertrioen var populære. Punk- musikken hadde trange kår i Norge, men band som Kjøtt, The Cut og DePress hadde en viss suksess. Heavy rocken ble ivaretatt av Flax og Ruphus. Sistnevnte hadde en viss suksess i Tyskland.
Musikkfestivaler ble etterhvert vanlige også i Norge. Kalvøyfestivalen har vært avholdt hvert år siden 1971, og senere kom Notodden bluesfestival og Quartfestivalen i Kristiansand. Notodden bluesfestival har gitt ny inspirasjon til bluesmiljøet i Norge. Ikke siden Club 7's glansdager på 60-tallet har blues vært så mye i skuddet som nå. Det skjer mye i miljøet rundt Notodden Bluesband, men også rundt folk som Kåre Virud og Reidar Larsen.
80-tallets kjente norske kom fra alle ulike sjangre fra visesang til rock'n roll. Visens venner var særlig Ole Paus, Halvdan Sivertsen, Jan Eggum, LilleBjørn Nilsen, Øystein Sunde m.fl. Norsk Grand Prix seier med Hanne Krogh og Elisabeth Anderson, da kjent som Bobbysocks, tidligere Veslefrikkvokalist Anne Grethe Prøys, Vazelina Bilopphøggers, Alex, Lava, Return og ungdomsfenomenet The Kids. "Forelska i lærer'n" fra 1980 var en kjempehit. Det var også Gry Jannicke Jarlum med sin "Svake mennesker" året etter.
Siste halvdel av 80-årene startet med Grandprix seier i 85 "La det swinge". Så kom AHA med "Take on me" og Monroes med "Cherio" og "Sunday people". Ellers handlet det mye om Sissel Kyrkjebø. Hun passerte ufattelige 500.000 eksemplarer med "Glade jul". Slutten av 80-tallet brakte også suksess til Tomboy og Jørn Hoel.
90-tallet dreier seg mye om Dance with a stranger og Trine Rein. Vazelina Bilopphøggers sang Elvis-låter på Toten-dialekt, og solgte massevis med plater. Nykommeren Lene Marlin gjorde også stor suksess.
Midt på 90-tallet ble det nok en GP-seier med “Noctyrne” og Rolf Løvland, men det var Raga Rockers, Dum Dum boys, De Lillos, DDE, Turboneger, Postgirobygget, Åge Alexandersen, Bjørn Eidsvåg m.fl. som dominerte til langt ut på 2000-tallet.
(Allikevel, den mestselgende plateartist i Norge heter Torbjørn Egner. “Folk og røvere i Kardemomme by”, “Hakkebakkeskogen” og “Karius og Baktus” selger hvert år ca. 60.000 eks. og har i 2007 passert 1,5 mill. eks.)
Blant mange norske rocke-stunt ble The Cunshots (med Kristopher Schou) legendariske på Quartfestivalen i 2004. Midt under konserten kom et nakent par opp på scenen og dro i gang et heftig sex-liveshow under mottoet "Fuck for forrest". Episoden ble kjørt i fullskjermvisning i Kveldsnytt senere på kvelden. Ganske fasinerende å tenke på at Jeanette Jackson like i forveien ble ilagt en millionbot i USA for å ha flashet den ene puppen....
TEST DEG SELV:
1) Fortell litt om den speielle Scandinaviske musikken som ble umåtelig
populær på 70-tallet.
2) Hva var det spesielle med Arve Sigvaldsen og Talent?
3) Hva var spesielt med den politiske rockemusikken?
4) Hvilken norske plate solgte mest på 80-tallet?
5) Nevn de mest kjente popmusikkfestivalene i Norge.
6) Nevn et par spesielle popbegivenheter i Norge fra 80-tallet.